In de digitale versie van KNACK van 4 augustus 2019 hoopt Ludwig Vandenhove, Vlaams parlementslid en bestuurder van B-Plus, dat de enge visie en de partijpolitieke taal in België over de oneerlijke financiële transfers naar Brussel en Wallonië stopt of op zijn zachtst gezegd, wat gerelativeerd moet worden. Dit zou blijken uit een studie van een Parijse businessschool.

De volksvertegenwoordiger stelt verder dat solidariteit tussen mensen geen grenzen kent en even belangrijk is op wereld- en Europees niveau als op het kleinere niveau van provincies of arrondissementen, steden en gemeenten. Hij stelt tevens dat transfers niet structureel mogen worden, transparant en omkeerbaar moeten zijn.

De volksvertegenwoordiger nodigt uit tot een ernstig debat, vooral niet in de enge partijpolitieke betekenis. Het OVV neemt graag de handschoen op en heeft de bevindingen tegen het licht van de Belgische wetgeving gehouden.

Het OVV stelt vast dat de financiële transfers noch doorzichtig, noch omkeerbaar, noch resultaatgebonden zijn. Deze transfers naar het zuiden van het land, die Vlaanderen onomkeerbaar verarmen, zijn structureel, éénrichtingsverkeer en dragen in geen enkele mate bij tot het herstel van de Franse gemeenschap en het Waals gewest, integendeel. Ondanks deze massale financiële transfers zakken deze entiteiten verder en dieper in een budgettair moeras.

Hoelang nog zal Vlaanderen gedwongen worden de opbrengsten van zijn economische welvaart naar de onderkant van de taalgrens over te dragen zonder enige hoop op beterschap?

Het OVV heeft in een open brief het relaas van de volksvertegenwoordiger weerlegd. Deze brief is ter beschikking en kan HIER geraadpleegd worden.

Willy DE WAELE

Voorzitter OVV